Het gevaar van Virtual Reality

Nu ik met onze VR startup LAB4242 steeds vaker in aanraking kom met VR, zie ik dat ervaringen steeds realistischer worden. Daarom geloof ik in de potentie van VR voor bedrijven, overheden en goede doelen. Toch is er een schaduwzijde…

Virtual Reality kan tegenwoordig zó realistisch zijn, dat het een negatieve impact kan hebben op de psychische gesteldheid van ‘bezoekers’ van virtuele werelden. Ik ben groot fan van Virtual Reality technologie. Prijzen die van VR-brillen in rap tempo dalen, dragen eraan bij dat het moment dat wij in Virtual Reality kunnen werken, gamen en chatten steeds dichterbij komt. Daarentegen is het denk ik goed om stil te zijn bij mogelijke risico’s die kleven aan Virtual Reality ervaringen.

GTA in Virtual Reality met de Virtuix Omni
GTA in Virtual Reality met de Virtuix Omni

Mensen doodschieten in Virtual Reality

Het beroemde spel Grand Theft Auto V (GTA V) is afgelopen jaar geschikt gemaakt voor Virtual Reality en de Virtuix Omni. De Omni is een soort loopband waarmee je door Virtuele werelden kan lopen. Als gebruiker begeef je jezelf in de immense wereld van GTA V en kijk je letterlijk door de ogen van de hoofdrolspeler. “Fantastisch!” dacht ik in eerste instantie, maar toen las ik een artikel uit 2015 op HardcoreGamer.com, waarin de auteur verwijs naar onderstaande video. De video licht een tipje op van wat de ‘duistere sluier’ van Virtual Reality lijkt te zijn.

“Ik was en ben nog steeds, een paar dagen na het zien van deze video, diep verontrust.”

Risico’s en het gevaar van Virtual Reality

“De speler bedreigt en vermoord de supermarkt medewerker, evenals passanten buiten de winkel,” schrijft de auteur. “Er is iets griezeligs aan het feit dat je letterlijk een winkel binnen kan lopen van een supermarkt en door het vizier van een pistool naar de ogen van een kassa-medewerker kan kijken. Dit zorgt voor een verhouding tussen de moordenaar en het slachtoffer die er nog niet was toen ik GTA V beelden bekeek op het scherm van een televisie.”

De auteur broedt voort op zijn gedachtes na het zien van de beelden. “De supermarkt medewerker is geen simpel computer-karakter meer. Als persoon word ik echt voor de keuze gesteld, om hem te vermoorden of niet.” De auteur lijkt licht getraumatiseerd door het zien van de beelden. “Het geschreeuw van ‘burgers’ die in de buurt zijn direct na het schieten, bevestigde in mijn ogen de terreur die door de speler veroorzaakt werd. Ik was en ben nog steeds, een paar dagen na het zien van deze video, diep verontrust.”

Zodoende lijken er naast de enorme kansen die ik zie voor VR, ook gevaren te schuilen in Virtual Reality ervaringen. Om nog niet te spreken over Augmented Reality technologie en shooting games, waarbij de fysieke wereld gemengd wordt met ‘hologrammen’. Dan komt het neerschieten van robots (zie video hieronder), zombies, of mensen nóg een stuk dichter bij de realiteit te liggen.

Conclusie

Het lijkt er dus op dat het geen kwaad kan om jezelf, als creative designer en game developer, zeer bewust te zijn van de psychologische impact die een ‘schietspelletje’ in virtual of augmented reality kan hebben. Nu de realiteit steeds meer op virtuele omgevingen gaat lijken en vice versa, ben ik benieuwd wat de wetenschap hierover zal schrijven. Het zal mij ook niets verbazen als shooting games een disclaimer gaan bevatten die alvorens spellen gespeeld worden te zien is, die het grootste deel van de gebruikers zonder erover na te denken accepteren. Toch zullen er daarna gebruikers zijn die zich achteraf zullen afvragen of het wel zo’n goed idee was om op ‘I accept these terms and conditions’ te klikken…

Wellicht is dit ook interessant voor je om te lezen: