“Twee jaar een hel bij Facebook”

Posted on feb 18, 2018 in Content Marketing

Facebook staat al twee jaar lang onder druk.

Beschuldigingen over het manueel beïnvloeden van Trending Topics. Oud medewerkers die uit de school klappen over het bewust onderdrukken en/of onder de aandacht brengen van gekleurd politiek nieuws in timelines tijdens de verkiezingen in de VS. Grote zorgen omtrent het ‘ontwrichtende effect van Facebook’ op de samenleving en te weinig doen tegen Fake News.

“Obama zou Zuckerberg persoonlijk gewezen hebben op de noodzaak om het fake news probleem op te lossen”

Dat zijn de grote voorbeelden die website WIRED aanhaalt om ‘de hel bij Facebook‘ in de afgelopen twee jaar te beschrijven in een uitgebreid artikel. WIRED sprak met 51 (oud)medewerkers van Facebook over de oplopende problemen en maakt de balans op: Uitgevers, politici en oud medewerkers zijn niet blij met het platform dat Facebook geworden is. En dat is een potentiële bedreiging voor Zuckerberg en zijn social network.

Rupert Murdoch waarschuwde Zuckerberg over ‘verwoestende effect Facebook’ op de nieuws industrie

In juli 2016 vond een onmoeting plaats tussen miljardair en News Corp oprichter Rupert Murdoch en Mark Zuckerberg, zo schrijft WIRED op basis van bronnen. De website beschrijft hoe Murdoch dreigde zijn eerder bewezen ‘dark arts’ toe te passen door het Facebook publiekelijk moeilijk te maken via zijn media kanalen, als Zuckerberg niet iets zou doen aan de wijze waarop Facebook werkt en geld verdient.

Zo schrijft WIRED:

Zuckerberg reisde af naar Sun Valley, Idaho, voor een jaarlijkse conferentie georganiseerd door miljardair Herb Allen, waar moguls in korte mouwen en zonnebrillen op rondlopen en plannen maken om elkaars bedrijven te kopen. Rupert Murdoch gooide roet in het eten tijdens een afspraak in zijn villa. Volgens diverse herinneringen aan het gesprek, legden Murdoch en Robert Thomson, de CEO van News Corp, aan Zuckerberg uit dat zij al langere tijd niet blij waren met Facebook en Google. De twee tech giganten hadden bijna de gehele digitale advertentiemarkt in handen en waren zodoende een existentiële bedreiging voor serieuze journalistiek. Volgens bronnen die bekend zijn met dit gesprek, beschuldigden de twee leiders van News Corp Facebook, van het doorvoeren van dramatische veranderingen aan haar belangrijkste algoritme, zonder eerst adequaat overleg te plegen media partners, ondanks de verwoestende werking die dit had. Als Facebook geen betere deal zou voorleggen aan de uitgevers, overweegden Thomson en Murdoch grimmige voorwaarden, waardoor Zuckerberg kon verwachten dat News Corp executives veel meer naar buiten zouden treden met hun klachten over Facebook en hier openlijker tegen zouden lobbyen. News Corp had het eerder al erg moeilijk gemaakt voor Google in Europa. En datzelfde konden zij ook doen voor Facebook in de VS.

Facebook: ‘Een bedrijf dat media domineerde maar geen media-bedrijf wilde worden’

De opstapelende interne problematiek bij Facebook en de verslechterde relaties met uitgevers, liepen parallel aan de aanloop naar de verkiezingen van 2016 in de VS. Waar Hillary Clinton in 2016 een schijnbare voorsprong had als het ging om het voeren van digitale verkiezingscampagnes, onder andere met hulp van voormalig Google topman Eric Schmidt, bleek Trump effectiever te zijn met een team dat de relatief eenvoudige advertentiemogelijkheden benutte op Facebook.

‘Facebook: Het bedrijf dat media domineerde maar geen media-bedrijf wilde worden’, zo schrijft WIRED, bleek zodoende een zeer succesvol vehikel te zijn voor Trump zijn campagne.

Facebook worstelt met zichzelf

Uit het artikel maak ik vooral op dat Facebook, naast alle externe kritiek, met zichzelf worstelt. Medewerkers die ontevreden het bedrijf verlaten en de behoefte hebben naar buiten treden over interne problemen, het niet kunnen weerhouden van adverteerders die fake news verspreiden en jongeren die voor andere social media kiezen, lijken ingrediënten te zijn voor een serieuze commerciële bedreiging.

Facebook verandert te langzaam

Het artikel toont aan dat Facebook niet het vermogen (of de wil) lijkt te hebben om zichzelf snel aan te passen als men daarom vraagt. Zelfs Barack Obama zou Zuckerberg persoonlijk gewezen hebben op de noodzaak om het fake news probleem op te lossen, tijdens een ontmoeting in Peru. Ook daar is tot op heden nog steeds geen concrete oplossing voor.

Hoe langer het duurt voordat Facebook concrete veranderingen doorvoert om het vertrouwen van gebruikers, adverteerders en aandeelhouders te behouden, hoe hoger de druk door media en oud gemobiliseerde medewerkers zal worden. Het zal mij dan ook benieuwen, of Facebook in 2025 nog als social network bestaat.