In de afgelopen jaren heb ik gewerkt met diverse CMS-systemen zoals WordPress, SharePoint en Drupal. Als schrijver houd ik vooral bezig met de inhoud van artikelen, schrijf ik artikelen op basis van inzichten uit Google Analytics en optimaliseer ik teksten voor zoekmachines. 

Hoe gepubliceerde teksten bijdragen aan een betere vindbaarheid in Google, een toename van bezoekersverkeer en meer autoriteit van de website bijvoorbeeld, is onderdeel geworden van mijn vakgebied als webredacteur. Op deze pagina deel ik een aantal tips voor beginnende webredacteuren. 

Schrijf niet voor zoekmachines 

Website teksten schrijven is een omvangrijk vakgebied. CMS-systemen zijn veranderlijk, net als de algoritmes en criteria van Google die de positie van artikelen in de bekende zoekmachine bepalen. 

Vakgebieden als zoekmachine optimalisatie en het veelbesproken Content Marketing (in het Nederlands geschreven als contentmarketing) spelen dan ook een prominente rol voor de webredacteur. Dit maakt het erg verleidelijk als redacteur om “SEO-teksten” te schrijven die onnatuurlijk aanvoelen voor lezers, omdat het bomvol zoektermen zit. 

Het risico is hiervan is dat teksten niet geschreven worden voor de bezoeker, maar voor de zoekmachine. Dit werkt uiteindelijk contraproductief. Google zal dit opmerken met haar wel doordachte algoritmes en deze SEO-teksten uiteindelijk lager in de zoekresultaten plaatsen. Waarom? Omdat Google een goede ‘antwoord machine’ wil zijn voor gebruikers en niet per definitie een leverancier van (met name) zoekmachine geoptimaliseerde pagina’s. SEO is wel belangrijk, maar het moet niet het doel zijn van te schrijven teksten.

Hoge kwaliteit teksten scoren op termijn beter dan teksten die zorgvuldig opgesteld zijn om aan alle technische criteria van  zoekmachines te voldoen. Simpelweg omdat ze geschreven worden om de doelgroep te voorzien van het antwoord waar ze naar op zoek zijn. 

Werk samen met andere websites

Wanneer een website van een andere blogger of merk naar mijn website pagina’s of een blog linkt, kan Google mijn pagina’s of blogs interpreteren als waardevol. De webredactie van een andere website heeft er immers voor gekozen om naar mij te linken, omdat de inhoud van de pagina of tekst relevant is of waarde toevoegt. 

Deze “link-autoriteit” is belangrijk voor een goede vindbaarheid en het ontvangen van relevante bezoekers. Des te meer externe links van goede andere websites verwijzen naar mijn website, des te beter ik scoor in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk om content te publiceren met nieuws, tips of downloads die het waard zijn voor anderen om naar te linken. Het kan ook zinvol zijn om andere websites te benaderen met de vraag of zij naar artikelen of pagina’s willen verwijzen. 

Zorg voor een contentstrategie

Contentmarketing is een strategische marketingbenadering gericht op de productie en verspreiding van content die voor de doelgroep bruikbaar (hulpvol), relevant en aantrekkelijk is. Het maakt onderdeel uit van de marketingstrategie. In het geval van online marketing overlapt contentmarketing met vakgebieden als SEO, SEA en display advertising. 

Binnen de contentstrategie zijn webredacteuren verantwoordelijk voor het schrijven van teksten en plaatsen van video- en/of beeldmateriaal die nuttig zijn voor de lezer en die deze vakgebieden ondersteunen. Teksten moeten zoekmachine vriendelijk (SEO) zijn, beeldmateriaal wordt eventueel gebruikt in online advertentiecampagnes (SEA, Display) en er moet regelmatig gepublicerrd worden zijn om te zorgen voor continuïteit. 

De contentstrategie bestaat uit een heldere beschrijving van de doelgroepen, een contentkalender en online marketing doelstellingen. Zo weet de webredactie voor welke doelgroep er geschreven wordt, met wat voor Tone of Voice, op welke momenten en met welk doel. De kalender kan eventueel uitgebreid worden met social media kanalen, zodat ook inzichtelijk is wanneer op social media gepubliceerd wordt, met welke teksten en wat voor meetbare links.

Help de bezoeker met content

Kort door de bocht gezegd wordt bruikbare content veel bezocht en wordt hier veel naar gelinkd door andere websites. Omdat de content een zinvol antwoord geeft op de vraag van bezoekers, omdat het aantrekkelijk is of omdat het voor uw doelgroep relevant is. Andere websites die naar u linken, tonen aan dat gepubliceerde content bruikbare of relevante informatie bevat en door zoekmachines gezien wordt als een autoritaire bron. Wederom een belangrijk criterium voor Google om bruikbare content een betere positie te geven in de zoekmachine resultaten.

Denk dus goed na over de vragen die uw doelgroep heeft met betrekking tot uw diensten, producten of merk. Alle antwoorden zijn input voor de webredactie om content over te produceren. Denk hierbij aan handleidingen, FAQ’s, het snel vinden van oplossingen voor problemen met een product of het vinden van tips. Des te beter uw content aansluit op de zoek- en hulpvraag, des te groter is de kans op betere vindbaarheid en tevredenheid van uw bezoekers of klanten.

Wanneer is content relevant?

Relevantie is een sleutelwoord binnen online marketing. Online worden website bezoekers en App gebruikers overspoeld met advertenties en content. Jammer genoeg is deze content vaak verre van relevant en levert het een slechte ervaring op, of een hogere kans op bezoekers die afhaken. De webredacteur heeft hier weinig invloed op, maar kan wel invloed uitoefenen op adverteerders en collega’s, om ervoor te zorgen dat deze uitingen relevanter worden voor de doelgroep. Bijvoorbeeld door advertenties te tonen die inspelen op eerdere zoekvragen, of die aansluiten op de onderwerpen die behandeld worden in de website tekst. 

De waarde van aantrekkelijke content

Aantrekkelijke content is een breed begrip. Vanuit contentmarketing is aantrekkelijke content daarentegen wel te definiëren. Video’s, artikelen en updates die veel gedeeld worden op social media, andere websites en die veel bezoekers opleveren over een korte of lange periode zijn aantrekkelijk en dragen bij aan online marketing doelstellingen zoals een betere vindbaarheid, autoriteit en het aantrekken van meer bezoekers.

Meten wat content oplevert

Meetbaarheid is een essentieel onderdeel van contentmarketing. Zo kan een artikel een meetbare bijdrage leveren aan betere vindbaarheid op een bepaalde zoekterm in Google, of op korte termijn meer bezoekers en externe links naar de website opleveren. De webredacteur wordt vaak gestuurd en beoordeeld op basis van meetbare doelstellingen.

Bij het schrijven van website teksten en de uitvoer van online content marketing activiteiten komt dus niet alleen creativiteit kijken. Technische kennis is nodig om prestaties van de website en artikelen meetbaar te maken. Daarnaast is een strategische online marketing aanpak van belang om doelstellingen te formuleren en op basis daarvan de online content marketing activiteiten bij te sturen. Dus ook die van de webredacteur.

Een video die “viral” gaat bijvoorbeeld, is pas waardevol als resultaten op het gebied van vindbaarheid, nieuwsbrief inschrijvingen en een toename van kanaal abonnees meetbaar zijn. 

Contact

[/one_half]

IMG_8569.PNG

Leave a Reply